Direktlänk till inlägg 27 maj 2010

Dag 236 - torsdag

Av Birgitta - 27 maj 2010 06:43

Sådärja - då är jag igång med en Gepan-behandling.

Igår fick jag veta varför det inte ingår i högkostnadsskyddet och inte finns i FASS: det anses inte vara ett läkemedel utan mer ett mekaniskt hjälpmedel!!  I alla fall av dom som bestämmer. Om det lindrar smärta och inflammation så tror jag nog att jag skulle vilja kalla det ett läkemedel.


Däremot tog jag inte reda på mer exakt vad det är för verkande ämne i medlet - ska forska lite mer kring det, av ren nyfikenhet.


Nåväl - helt smärtfritt var det i alla fall. Sköterskan Ewa hos min läkare tog hand om mig, satte i en liten kateter (efter att ha bedövat lite), sprutade in 20 ml av detta ämne och sedan fick jag ligga där ensam i rummet med en filt över mig i 30 minuter. Eftersom tiden går extremt sakta när inget händer så hade jag min lilla telefon med, satte på radion, stoppade in båda hörsnäckorna och låg och lyssnade på Radio Sthlm samtidigt som jag småslumrade. Helt OK!!


Egentligen hade det varit optimalt att påbörja behandlingen t ex för en vecka sedan när jag var verkligen dålig och inte nu jag är inne i en bra period. Även om jag vet att mina riktigt bra perioder aldrig har varat längre än 5 - 6 dagar de senaste 15 åren.

Fast - det jag kan mäta nu är ju om det kanske dröjer längre innan jag blir dålig igen. Eller om nästa dåliga period blir på en lindrigare nivå.

Tyvärr är jag lite orolig att den redan har börjat - denna sista natt har varit lite sämre än förra natten. Har varit uppe tre ggr i natt - förra natten var jag inte uppe en enda gång!!!  Och dessutom sitter lite, lite molvärk och stör i blåsan just nu. Måtte det inte vara Gepanet som framkallat det bara!!!!


Jag måste erkänna att jag undrar om jag gjort rätt!  Men min önskan att få känna mig bra under en längre period är verkligen stor - så jag måste pröva de möjligheter som finns.


 
 
Ingen bild

Elisabet

27 maj 2010 08:52

Hej Birgitta,
Förhoppningsvis är kanske värken en reaktion på att man "grejat" med urinblåsan, att det lägger sig? Ja, vad vet man? Jag tycker kortisonbehandlingarna först brukar framkalla lättnad ett dygn, sedan en veckas plåga och sedan förbättring... tills man är tillbaka på ruta ett. Håller verkligen tummarna för att det ska lätta för dig nu och då menar jag på längre sikt! /Elisabet

 
Ingen bild

Birgitta

27 maj 2010 21:00

Jag tror värken var en reaktion på 'grejandet' för det släppte under förmiddagen och sedan har jag inte känt någonting på hela dagen. Helt fantastiskt!!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Birgitta - 11 augusti 2023 11:08

Fortfarande frisk från mitt 23 år långa helvete med uretrit!! Och är fortfarande förundrad - och inser att jag verkligen var SJUK.  I april var det 5 år sedan jag - starkt påhejad av min man och en väninna - fattade beslutet att ta en stor dos Be...

Av Birgitta - 5 april 2020 16:23

Det är knappt två år sedan jag skrev mitt förra inlägg: FRISK!!!!   Och - jag är fortfarande FRISK!!!   Efter att jag börjat med min dagliga dos av Betapred fortsatte jag - av bara farten - att ta maxdosen av Celebra varje dag ända tills jag ...

Av Birgitta - 24 juli 2018 09:25

Det här blir ett långt inlägg - men jag måste bara berätta.......   Det är flera år sedan jag skrev något här och jag ber om ursäkt att jag inte svarat på frågor, men luften gick ur mig. Orkade inte längre berätta om mitt elände. Hade fullt upp m...

Av Birgitta - 17 september 2016 10:44

Hemma - efter en 5 dagars tripp till Irland tillsammans med goda vänner. Vi har haft underbara dagar. Spelat golf på 4 fantastiska banor, ätit god mat, bott på bra hotell.   Haft tur med vädret, sol och nästan vindstilla hela tiden förutom några ti...

Av Birgitta - 31 augusti 2016 06:46

Det är en fantastisk morgon idag! Absolut klarblå himmel - och solen lyser på trädtopparna. Kommer att bli en vacker dag. Perfekt för att hänga ut tvätt - och gå en golfrunda.....  Kanske en sista tur i svampskogen......   Har hittat massor med kan...

Presentation

En blogg om URETRIT.

Fråga mig

251 besvarade frågor

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards