Alla inlägg den 27 maj 2010

Av Birgitta - 27 maj 2010 06:43

Sådärja - då är jag igång med en Gepan-behandling.

Igår fick jag veta varför det inte ingår i högkostnadsskyddet och inte finns i FASS: det anses inte vara ett läkemedel utan mer ett mekaniskt hjälpmedel!!  I alla fall av dom som bestämmer. Om det lindrar smärta och inflammation så tror jag nog att jag skulle vilja kalla det ett läkemedel.


Däremot tog jag inte reda på mer exakt vad det är för verkande ämne i medlet - ska forska lite mer kring det, av ren nyfikenhet.


Nåväl - helt smärtfritt var det i alla fall. Sköterskan Ewa hos min läkare tog hand om mig, satte i en liten kateter (efter att ha bedövat lite), sprutade in 20 ml av detta ämne och sedan fick jag ligga där ensam i rummet med en filt över mig i 30 minuter. Eftersom tiden går extremt sakta när inget händer så hade jag min lilla telefon med, satte på radion, stoppade in båda hörsnäckorna och låg och lyssnade på Radio Sthlm samtidigt som jag småslumrade. Helt OK!!


Egentligen hade det varit optimalt att påbörja behandlingen t ex för en vecka sedan när jag var verkligen dålig och inte nu jag är inne i en bra period. Även om jag vet att mina riktigt bra perioder aldrig har varat längre än 5 - 6 dagar de senaste 15 åren.

Fast - det jag kan mäta nu är ju om det kanske dröjer längre innan jag blir dålig igen. Eller om nästa dåliga period blir på en lindrigare nivå.

Tyvärr är jag lite orolig att den redan har börjat - denna sista natt har varit lite sämre än förra natten. Har varit uppe tre ggr i natt - förra natten var jag inte uppe en enda gång!!!  Och dessutom sitter lite, lite molvärk och stör i blåsan just nu. Måtte det inte vara Gepanet som framkallat det bara!!!!


Jag måste erkänna att jag undrar om jag gjort rätt!  Men min önskan att få känna mig bra under en längre period är verkligen stor - så jag måste pröva de möjligheter som finns.


Presentation

En blogg om URETRIT.

Fråga mig

251 besvarade frågor

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards