Direktlänk till inlägg 12 februari 2010

Dag 134 - fredag

Av Birgitta - 12 februari 2010 07:30

Vaknade strax före sju - och inser till min glädje att jag inte har varit uppe mer än EN gång på hela natten - och har inte ont någonstans. Skuttar ur sängen, sätter på kaffebryggaren och placerar mig framför PC´n.


Har redan hunnit skicka iväg ett antal mail - plus svarat på min dagliga 'vetgirig-fråga'.


Jag fick ett mail igår från en kvinna och hennes mail gjorde mig konfunderad och nyfiken.

Hon berättade om sin situation - som var ganska jobbig för tillfället - men hon nämnde också ordet cystit.

Detta ord har aldrig någon läkare använt om min sjukdom - så jag blev nyfiken och började googla.

Hittade något som heter www.urologkanalen.com - din urolog på nätet.


Där listar dom ett antal urinvägsrelaterade sjukdomar - men uretrit finns inte med.

Däremot finns något som heter Interstitiell cystit, där de symptom man beskriver i stort liknar mina uretritsymptom.


Så min undran är - är dessa begrepp bara olika benämningar på samma sak?


Eller finns det en skillnad? Och vari består den i så fall?


Och - om det inte är samma sak - varför finns inte Uretrit med på listan?


Och - om det är samma sak - varför använder man då olika namn - det bara förvirrar.


Det är detta jag har skickat mail om nu på morgonen. Ett mail till urologkanalen och ett mail till min läkare. Jag skulle väldigt gärna vilja få klarhet i det här.


Det finns en risk att jag gör bort mig fullständigt som inte har fattat någonting.... men den risken tar jag.

 
 
Ingen bild

Josefine Arlesten

13 februari 2010 10:47

Hej Birgitta! Jag har skrivit till dig via mail förut och fick ett peppande svar! För det vill jag tacka.

Jag tänkte bara klargöra att Uretrit innebär en inflammatorisk process i unrinröret medan Cystit och Interstitiell cystit är lokaliserad i blåsan. IC är en sjukdom som drabbar blåsväggen och bildar som sår och blåsor på slemhinnorna. Denna sjukdom är kronisk och medför oerhörd smärta. Jag själv har genomgått cystoskopi för att utesluta IC, vilken är relativt lätt att upptäcka under en sådan undersökning. Uretrit däremot är svårare att upptäcka och exakt lokalisera- därav är behandingsmöjligheterna mycket begränsade. Själv behandlar jag med kortison, Betnovat, som jag själv applicerar i urinrörsmynningen. Jag har haft dessa besvär i fem år och jag kan inte påstå att jag blivit mycket bättre men jag SKA bli frisk för att jag MÅSTE bli frisk. HÅLL UT!

 
Ingen bild

Birgitta

13 februari 2010 12:43

Tack för din tydliga förklaring.

Jag är imponerad av att du behandlar dig själv med cortison. Och kämpa på - det GÅR att bli bättre!! Jag vet!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Birgitta - 11 augusti 2023 11:08

Fortfarande frisk från mitt 23 år långa helvete med uretrit!! Och är fortfarande förundrad - och inser att jag verkligen var SJUK.  I april var det 5 år sedan jag - starkt påhejad av min man och en väninna - fattade beslutet att ta en stor dos Be...

Av Birgitta - 5 april 2020 16:23

Det är knappt två år sedan jag skrev mitt förra inlägg: FRISK!!!!   Och - jag är fortfarande FRISK!!!   Efter att jag börjat med min dagliga dos av Betapred fortsatte jag - av bara farten - att ta maxdosen av Celebra varje dag ända tills jag ...

Av Birgitta - 24 juli 2018 09:25

Det här blir ett långt inlägg - men jag måste bara berätta.......   Det är flera år sedan jag skrev något här och jag ber om ursäkt att jag inte svarat på frågor, men luften gick ur mig. Orkade inte längre berätta om mitt elände. Hade fullt upp m...

Av Birgitta - 17 september 2016 10:44

Hemma - efter en 5 dagars tripp till Irland tillsammans med goda vänner. Vi har haft underbara dagar. Spelat golf på 4 fantastiska banor, ätit god mat, bott på bra hotell.   Haft tur med vädret, sol och nästan vindstilla hela tiden förutom några ti...

Av Birgitta - 31 augusti 2016 06:46

Det är en fantastisk morgon idag! Absolut klarblå himmel - och solen lyser på trädtopparna. Kommer att bli en vacker dag. Perfekt för att hänga ut tvätt - och gå en golfrunda.....  Kanske en sista tur i svampskogen......   Har hittat massor med kan...

Presentation

En blogg om URETRIT.

Fråga mig

251 besvarade frågor

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards