Direktlänk till inlägg 3 december 2009

Dag 63 - torsdag

Av Birgitta - 3 december 2009 08:16

Återigen vaknar jag efter en smärtfri natt. Bara 2 korta toa-besök, men som sagt, jag har inte ont någonstans. Hela kroppen känns lätt som en fjäder.

Jag funderar ibland på hur det kan vara sådana variationer i smärtnivåer & trängningar. Vissa dagar är rent helvetiskt fruktansvärda och andra är som den här - fantastiskt smärtfria.

Ur min enkla amatörsynvinkel så tror jag att det är så här:

Den inflammation man har i kroppen (kroniskt) som orsakar uretrit-besvären vilar emellanåt - och blommar ut emellanåt. Hur ofta och hur länge den vilar, resp blommar, tror jag kan påverkas av olika läkemedel. Och eftersom inflammationen kan ha olika orsaker så är det olika läkemedel som fungerar för olika personer. 

Jag har fått en del mail från kvinnor som berättar om sin uretrit och vilka behandlingar dom får för att hålla den i schack. Det visar sig att det vi alla har gemensamt är vidgning av urinröret och kortisoninsprutning (sondering). Däremot äter vi olika mediciner - antagligen för att våra läkare ser olika orsaker till uretriten - eller att vi svarar olika på de mediciner som finns.

Sedan har jag också fått mail där kvinnor berättar att man ännu inte hittat rätt medicin för att dämpa plågorna.

Jag minns hur vidrigt det var innan jag hamnade hos den läkare jag går hos nu - då hade jag i princip inga smärtfria eller trängningsfria dagar eller nätter. Det gjorde ont precis hela tiden. Mycket ont!

Jag tror att för de flesta av oss - men kanske inte alla, tyvärr - så går det att få lindring. Känner ni att den läkare ni går hos inte kan hjälpa er - försök hitta en annan. Jag är som sagt inne på min 3:e.


Vad gäller flyers - så har jag äntligen fått till en ny variant. Dels ett A4-papper som ger en översiktlig information, dels små, i princip kreditkortstorlek, lappar som man ska kunna ta med sig hem. Jag tänkte lägga detta i besöksrummet hos min urolog idag. Om det verkar som att det uppskattas gör jag fler och lägger på andra urolog-mottagningar. Så här ser dom små lapparna ut:

  


 

 

 

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Birgitta - 11 augusti 2023 11:08

Fortfarande frisk från mitt 23 år långa helvete med uretrit!! Och är fortfarande förundrad - och inser att jag verkligen var SJUK.  I april var det 5 år sedan jag - starkt påhejad av min man och en väninna - fattade beslutet att ta en stor dos Be...

Av Birgitta - 5 april 2020 16:23

Det är knappt två år sedan jag skrev mitt förra inlägg: FRISK!!!!   Och - jag är fortfarande FRISK!!!   Efter att jag börjat med min dagliga dos av Betapred fortsatte jag - av bara farten - att ta maxdosen av Celebra varje dag ända tills jag ...

Av Birgitta - 24 juli 2018 09:25

Det här blir ett långt inlägg - men jag måste bara berätta.......   Det är flera år sedan jag skrev något här och jag ber om ursäkt att jag inte svarat på frågor, men luften gick ur mig. Orkade inte längre berätta om mitt elände. Hade fullt upp m...

Av Birgitta - 17 september 2016 10:44

Hemma - efter en 5 dagars tripp till Irland tillsammans med goda vänner. Vi har haft underbara dagar. Spelat golf på 4 fantastiska banor, ätit god mat, bott på bra hotell.   Haft tur med vädret, sol och nästan vindstilla hela tiden förutom några ti...

Av Birgitta - 31 augusti 2016 06:46

Det är en fantastisk morgon idag! Absolut klarblå himmel - och solen lyser på trädtopparna. Kommer att bli en vacker dag. Perfekt för att hänga ut tvätt - och gå en golfrunda.....  Kanske en sista tur i svampskogen......   Har hittat massor med kan...

Presentation

En blogg om URETRIT.

Fråga mig

251 besvarade frågor

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS


Skapa flashcards