Alla inlägg under oktober 2009

Av Birgitta - 19 oktober 2009 03:28

Kan inte sova - ligger och funderar på hur jag ska gå vidare med www.uretrit.se . Ska jag gå vidare? Efter att ha snurrit runt i sängen minst 1 timme har jag gått upp, satt mig vid PC´n och lusläst i princip varenda träff på uretrit på google. I alla fall de första 8 sidorna. Och inser att de allra flesta länkarna handlar om att uretrit orsakas av bakterier som överförs sexuellt. Punkt! Nästan punkt i alla fall. På några få ställen står det att uretrit även kan orsakas av urinvägsinfektion, av kyla, eller att man helt enkelt inte vet..... Och jag börjar undra vad det är jag har gett mig in på. 

Jag hade ju någon idé om att jag skulle leta rätt på ny information att länka till - men jag hittar ingen ny information.

På något ställe står det att man inte använder cortison längre, på något ställe står det att det i o f sig kan vara långdraget men ofta går över av sig självt. Någon har druckit collateralt silver och blivit bra (visste jag inte ens att det fanns).

Jag har också hittat flera långa kedjor av 'chattande' kring urinvägsproblem - och helt klart är att det är mycket vanligt både bland män och kvinnor. Mest handlar det dock om bakteriella urinvägsinfektioner som behandlas med olika former av antibiotika.

Jag börjar förstå min läkare som triggade mig att börja med web-sidan och bloggen. Enligt henne finns det i princip ingen samlad information om den typen av kronisk uretrit som jag drabbats av - och jag är troligen inte ensam. Så det finns ett hål att fylla. Frågan är bara hur man gör det på bästa sätt?

Sådant låg jag och grubblade på. Nu har jag suttit uppe i minst 2 timmar, måndagstidningen har dimpit in genom dörren och tröttheten börjar komma smygande - så nu stänger jag ner PC''n och kryper i säng igen.

Gonatt!



Av Birgitta - 18 oktober 2009 10:54

Har vaknat efter ännu en lugn natt, druckit mitt morgonkaffe och läst tidningen. Utanför fönstret lyser solen.

Eftersom min uretrit är kronisk så kommer det att komma dippar när eländet slår till igen - men just nu är jag bara så fantastiskt glad och tacksam för varje dag som jag slipper smärta och trängningar.


Igår kväll satt jag och läste om överaktiv blåsa (en av de länkar jag har med på www.uretrit.se) och tittade bl a på de små videosnuttar som finns där, där en läkare berättar om vad överaktiv blåsa är, hur det kan behandlas osv. Ett av symptomen vid uretrit är ju täta trängningar - vilket också är kännetecknet på överaktiv blåsa. Men det verkar finnas några olikheter: vid överaktiv blåsa har man inga smärtor, man blir bara toanödig ofta och plötsligt. Vid uretrit hänger trängningarna ihop med de 'dåliga skoven'. Jag har varit inne i perioder när jag behövt gå på toa med 30 min mellanrum en hel dag, det bara helt enkelt går inte att låta bli. Ibland kombinerat med extrem smärta, ibland bara trängningar.  Men när man är inne i en bra period (som jag är just nu) så försvinner också de täta trängningarna.  Jag vet faktiskt inte om överaktiv blåsa också går och kommer i skov - eller om det är ett konstant tillstånd.


Länken om överaktiv blåsa, är skapad av ett läkemedelsbolag som har en medicin mot överaktiv blåsa, och den medicinen kan man även få när man har uretrit, just för att dämpa trängningarna. Jag har provat den - men den passade inte mig.


En annan 'rolig' händelse: igår gick jag och min man på bio och såg 'Julie & Julia'. Det enda jag visste innan var att filmen handlade om matlagning. Den visade sig handla om en kvinna i nutid som gjorde ett projekt av att under ett år laga samtliga recept i en 50 år gammal kokbok - och blogga om det. Och hon räknade sina dagar - precis som jag gör i min blogg.....  Tänk så det kan bli. Jag fortsätter att numrera mina bloggdagar..... inga andra likheter dock!

Och - jag hade självklart en ytterplats på bion, filmen var lång, men jag behövde inte gå på toa en enda gång. Jiipii!

Filmen var jättebra - se den!

Av Birgitta - 17 oktober 2009 22:01

Den här dagen har bara svishat förbi med en väldig fart - och till min stora glädje har det återigen varit en smärtfri dag, en dag utan kramper, trängningar, svårighet att gå. Jag mår så himla bra!!   Fastän det regnar!!


Jag kan inte nog tacka min läkare. Dels för att hon - första gången vi träffades - direkt tog ett helhetsgrepp kring vad jag behövde för att bli bra. Det var TNS, massage, akupunktur, cortison i urinröret, antiinflammatoriska tabletter, trängningsdämpare, lokalt östrogen. Hon var den 3:e urologen jag kom till - men den första kvinnliga - och jag tror faktiskt (är övertygad om) att hon såg helheten ur ett kvinnligt perspektiv. Det var inte BARA urinröret och urinblåsan som behövde behandlas.

Och dels triggade hon mig att skapa www.uretrit.se och jag tror (med risk för att jag upprepar mig) att detta har haft en positiv effekt på mitt välbefinnande. Vilket jag inte trodde från början - men kanske hon anade.....


Vad jag hoppas nu är att min blogg och min web-sida ska hitta till andra kvinnor som har liknande symptom och problem. Det går att bli hyfsat bra! Kanske inte helt frisk, men det går att skapa en dräglig tillvaro.


För att ni ska få lite förståelse för hur det är att leva med uretrit - när man är dålig - ska jag nästa vecka här i bloggen berätta små anekdoter som jag varit med om under åren.......


Sov gott!




Av Birgitta - 16 oktober 2009 17:17

Det har hunnit bli fredag kväll - nästan -innan jag har fått tid ägna några minuter åt min blogg. Det har varit en grå, mulen och regnig dag - och dessutom har jag idag bytt till vinderhjul på min lilla Yaris, så nu är nog sommaren slut på riktigt. Vi går mot den kalla årstiden - och för oss uretritare är det en jobbig tid. Vi ska ju undvika att bli kalla så det blir till att plocka fram de varma mameluckerna och långkalsonerna igen.


Annars är jag riktigt glad - för dagsformen är fortfarande bra. Det är knappt så att jag vågar känna efter - jag bara njuter av smärtfriheten, av att kunna gå i rask takt utan att ha ont, av att inte hela tiden känna av urinblåsan, av att inte behöva springa på toaletten en gång/timme.   Jag antar att min läkare - om hon läser detta - gläds med mig. Hon har ju följt mig under ganska många år nu så hon vet vilket helvete det har varit ibland. Och det är henne jag ska tacka för det var hon som inspirerade mig att börja med www.uretrit.se och jag inbillar mig att arbetet med web-sidan plus denna blogg spelar en stor roll för mitt välbefinnande.


Nästa vecka ska jag börja jobba med att göra web-sidan lite mer levande - förutom bloggen. Jag ska leta inlägg och artiklar om uretrit som jag kan länka till. Om någon där ute i cyber-rymden har någon bra information som skulle passa på web-sidan så är jag tacksam för all sådan info.


Nu är det fredagkväll - och dagens fredagsmys blir fullkornsvåfflor med hackad rödlök, creme fraiche och löjrom. Till dessert har jag faktiskt gjort ett av recepten i den senaste ICA-kuriren: chokladbakelse med vaniljglass. Det ni!! Sedan blir det till att promenera i helgen.


Må så gott!!



Av Birgitta - 15 oktober 2009 08:36

Det håller i sig!!

Hela dagen igår var riktigt bra, natten har varit bra (uppe en gång bara) och just nu känns det strålande. Ingen smärta, inga trängningar. ingen molvärk. Kan det vara webberiet och bloggandet som gör detta? För saken är den att så bra som jag känner mig nu har jag bara haft det ett fåtal dagar under de senaste 14 åren. 

Jag njuter av varenda minut som jag kan röra mig utan att känna av min urinblåsa eller mitt urinrör.  Kroppen känns lättare och det är väl så att när smärtan sitter där som ett eldklot så spänner man sig omedvetet för att uthärda den. Den spänningen är borta nu.

För att förgylla dagen ytterligare strålar solen från en absolut klarblå himmel - för några dagar sedan var utsikten grå och regntung, idag ser samma utsikt ut så här:


  

Jag ska börja fundera på hur jag kan förbättra min web-sida www.uretrit.se och sedan måste jag aktivt börja jobba mer för att den ska 'hittas'. Även om den tydligen har en helande effekt på mig - vilket är nog så bra - så var ju grundtanken att den skulle vara till nytta även för andra som drabbats av uretrit. Funderar på om jag ska printa ut små 'flyers' som jag kan lägga ut på kvinnokliniker och urolog-mottagningar.....   Får se vad jag kommer på!

Jag ska ta reda på om det finns någon 'uretrit-förening för kvinnor'. Om inte kanske man ska starta en sådan.

Av Birgitta - 14 oktober 2009 09:39

Jubel och fröjd!

Hela dagen igår var en dag av smärtfrihet. Tänk så mycket lättare allting blir när det inte skär som knivar genom kroppen för varje rörelse man gör.

Även idag vaknar jag utan ett uns av smärta i kroppen. Måtte detta hålla i sig länge, länge!



Av Birgitta - 13 oktober 2009 07:46

Uretrit är verkligen en märklig sjukdom, nyckfull. Man vet aldrig hur dagsformen kommer att vara. Igår och i förrgår klagade jag ju på hur ont jag hade, smärtan som sitter som en kniv in i kroppen. Det känns som om man går omkring med ett eldklot i underlivet.

Idag - nu - vaknar jag och känner absolut ingenting! Har sovit gott hela natten, bara varit uppe en enda gång!  Jag har alltså ingen aning om vad jag gjorde igår som tog bort smärtan eller vad jag gjorde de andra dagarna som framkallade den.

Det är det här som gör tillvaron så svårplanerad. Bra dagar känner man att man kan planera vilka äventyr som helst - men man vet att när dagen för äventyret kommer så kan smärtsituationen vara helt annorlunda. Eller att dagen börjar bra men slutar i erlände.


Nåväl - just nu njuter jag av en smärtfri kropp, dricker mitt morgonkaffe, läser tidningen, tittar ut över regntunga skyar - och mår väldigt bra!!!


  

Av Birgitta - 12 oktober 2009 13:08

Även idag är det en aj aj aj-dag!! Riktigt trist. Jag vill helst inte röra mig överhuvudtaget, har petat i mig en värktablett och hoppas att den börjar verka fort.  Jag försöker ofta låta bli värktabletterna och jag tror jag har en ganska hög smärttröskel men hur mycket ont som helst står jag inte ut med.


Annars funderar jag som bäst på hur jag ska få folk att hitta min web-sida: www.uretrit.se för det är ju det jag vill. Min förhoppning är att det ska komma in kommentarer och ideér på tillägg eller nya infallsvinklar, så att jag kan bygga vidare på sidan.

Jag ska försöka få någon tidning att publicera länken.

Presentation

En blogg om URETRIT.

Fråga mig

251 besvarade frågor

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<<
Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards