Direktlänk till inlägg 20 oktober 2009

Dag 19 - fortfarande tisdag kväll

Av Birgitta - 20 oktober 2009 23:44

Jag skrev ju förra veckan att jag skulle berätta små anekdoter från mina 14 år med uretrit och när jag försöker tänka igenom vad som hänt kan jag dela in händelser i 2 kategorier: läkar-relaterade och övriga, vilka främst har anknytning till starka behov att gå på toaletten - i inte alltid lämpliga situationer....

De läkar-relaterade inträffade samtliga innan jag hittade den urolog jag går hos nu - de ligger alltså längre bak i tiden. Jag vill ändå nämna några av dom - för att visa hur svårt det är att bemöta läkarauktoriteter - i alla fall har jag haft svårt för det.

Den första händelsen inträffade någon gång under -98, eller däromkring. Jag hade gått hos min första urolog en tid, fått cortison i urinröret och även någon medicin i tablettform. Denne urolog gav mig cortison med några veckors, någon månads mellanrum. Jag minns attt jag hade fruktansvärda plågor/smärtor under denna period. Ibland kunde jag knappt gå. Varje steg var som att få en kniv körd rätt upp i underlivet. Det var riktigt vidrigt.  En dag flög jag på tjänsteresa till Göteborg och läste GP (Göteborgstidningen) på planet hem - en tidning jag aldrig läser i vanliga fall. Just denna dag fanns en artikel om Uretrit - och en specialbehandling man hade på Sahlgrenska. Den gick ut på att man 'chockade urinröret' genom att lägga in cortison flera dagar i veckan under några veckor och sedan trappa ner. Man hade intervjuat någon som hade blivit bra och bara behövde 'påfyllning' någon gång i halvåret. Jag tyckte det lät himmelskt - så nästa gång jag träffade min urolog tog jag med mig artikeln, visade honom och undrade om han inte kunde göra likadant.

Svaret jag fick var:  'jag har sysslat med det här i 30 år så jag vet vad jag gör!!' 

Och jag blev alldeles tyst och kände mig helt tilltryckt som ens hade vågat föreslå något sådant.


Jag ringde upp Sahlgrenska och frågade om dom kände till någon i Stockholm som använde samma teknik - men dom visste ingen. Jag skulle kunna få behandling hos dom - men då måste jag åka t o r till Gbg flera gånger/vecka och det gick inte - så det rann ut i sanden.

Jag fortsatte gå hos samma urolog i 2 år till - innan jag insåg att jag måste hitta någon annan.


Vad som hände då ska jag berätta någon annan gång.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Birgitta - 11 augusti 2023 11:08

Fortfarande frisk från mitt 23 år långa helvete med uretrit!! Och är fortfarande förundrad - och inser att jag verkligen var SJUK.  I april var det 5 år sedan jag - starkt påhejad av min man och en väninna - fattade beslutet att ta en stor dos Be...

Av Birgitta - 5 april 2020 16:23

Det är knappt två år sedan jag skrev mitt förra inlägg: FRISK!!!!   Och - jag är fortfarande FRISK!!!   Efter att jag börjat med min dagliga dos av Betapred fortsatte jag - av bara farten - att ta maxdosen av Celebra varje dag ända tills jag ...

Av Birgitta - 24 juli 2018 09:25

Det här blir ett långt inlägg - men jag måste bara berätta.......   Det är flera år sedan jag skrev något här och jag ber om ursäkt att jag inte svarat på frågor, men luften gick ur mig. Orkade inte längre berätta om mitt elände. Hade fullt upp m...

Av Birgitta - 17 september 2016 10:44

Hemma - efter en 5 dagars tripp till Irland tillsammans med goda vänner. Vi har haft underbara dagar. Spelat golf på 4 fantastiska banor, ätit god mat, bott på bra hotell.   Haft tur med vädret, sol och nästan vindstilla hela tiden förutom några ti...

Av Birgitta - 31 augusti 2016 06:46

Det är en fantastisk morgon idag! Absolut klarblå himmel - och solen lyser på trädtopparna. Kommer att bli en vacker dag. Perfekt för att hänga ut tvätt - och gå en golfrunda.....  Kanske en sista tur i svampskogen......   Har hittat massor med kan...

Presentation

En blogg om URETRIT.

Fråga mig

251 besvarade frågor

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<<
Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards